Hva kan påvirke rekkevidden på Mustang Mach-E?

Det er tre hovedfaktorer som kan påvirke rekkevidden på den nye Mustang Mach-E:
  1. Kraftig akselerasjon og høye hastigheter –

  • På alle typer biler vil man ved å akselerere raskt bruke mer kraft og dermed redusere rekkevidden. Dette gjelder både for biler med forbrenningsmotor og elektriske drivlinjer.
  • På samme måte skaper høyere hastigheter eksponentielt mer vind- og veimotstand, noe som påvirker rekkevidden.
  1. Klima og temperatur –

  • Ekstrem varme eller kulde kan påvirke rekkevidden.
  • Topografi kan også påvirke rekkevidden.
  • Oppvarming og kjøling inne i bilen har også innvirkning.
  1. Regenerativ bremsing –

  • Regenerativ bremsing kan fange opp og gjenbruke mer enn 90 % av bremseenergien, noe som forbedrer effektiviteten til batteriet og øker rekkevidden.

Alle elektriske biler har mindre energi i kaldere temperaturer sammenlignet med i varmere temperaturer på grunn av battericellekjemien. I tillegg fører kaldere temperaturer ofte til at man bruker flere funksjoner eller ‘energiforbrukere’ på reisen (oppvarmet frontrute/bakrute, oppvarmede seter, klimaanlegg osv.) som resulterer i at mer ‘energi’ trekkes fra batteriet.

 


 

Tips om vinterkjøring for elektriske biler

  • Forvarm bilen ved hjelp av hjemmeladeren, og still inn avgangstider for å varme opp kupeen og batteriet mens det er plugget inn (ved bruk av FordPass-appen eller SYNC 4A-touchskjermen).

 

  • Når det er mulig, parker i en garasje eller et sted hvor det er ly. Å holde bilen inne eller et sted hvor det er ly, vil redusere batteriets eksponeringen for ekstreme temperaturer.

 

  • Hvis det er mulig, hold alltid bilen plugget inn når den er parkert. I kaldt vær vil selv vedlikeholdslading hjelpe bilen til å holde temperaturen på batteriet optimalisert.

 

  • I stedet for å bruke oppvarming og ventilasjon for å varme opp hele kupeen, bruk de oppvarmede setene og rattet som primære varmekilder for passasjerene. Disse bruker mye mindre energi.

 

  • Still inn klimakontrollen for å skape en behagelig men moderat temperatur i bilen. Det er mer effektivt å opprettholde en jevn temperatur enn det er å slå klimakontrollen på og av, og varme opp kupeen før den kjøles ned igjen.

 

  • Hvis bilen er dekket av snø, børst all snøen av bilen før du kjører for å eliminere ekstra vekt og aerodynamisk motstand (Dette har definitivt også et viktig sikkerhetsaspekt ved seg). Sørg også for maksimal sikt i bilen, og at alle kjørelysene vises klart.

 

  • Sørg for at dekkene har riktig trykk. Dekk med lite trykk kan påvirke rullemotstanden, noe som påvirker energiforbruket. Feil trykk vil også påvirke dekkenes veigrep på snødekte og isete veier.

 

  • Unngå å bruke hurtiglading (DC) etter korte kjøreturer. Under normale kjøreforhold trenger batteriet tid på å varmes opp for å kunne akseptere høy ladeeffekt. Hvis du ikke gir batteriet tid til å varmes opp, vil det påvirke ladeytelsen.

 

  • Hvis du trenger å lade bilen på en hurtiglader (DC) i temperaturer under 10oC, kan kunden merke at ladingen tar lengre tid. De første 10 til 15 minuttene med lading, vil batteriet varmes opp. Dette vil så forbedre ladehastigheten.

 

  • Sørg for at alle førerassistentfunksjoner, er slått på. Sett også bilen i ‘stille’ kjøremodus, da dette modererer kreftene som tilføres gjennom hjulene, og gir mildere akselerasjon og bremsing på lumske veier og i ugunstig vær.

 

  • Rekkeviddeestimatet kan være lavere når bilen startes med et kaldt batteri. Dette vil forbedres når batteriet varmes opp ved bruk

 

  • Mustang Mach-E sin rekkeviddeberegner gir sjåføren estimater basert på tidligere kjørehistorikk. Det kan være lurt å manuelt tilbakestille kjørehistorikken slik at den viser estimater basert på aktuelle forhold fremfor historiske data. Det anbefales også å være oppmerksom på forbruket i sanntid, da dette gir deg et godt grunnlag for å estimere rekkvidden til bilen.