Kundeomtale: Ford F-150 Lightning på langtur med campingvogn
Sindre Søllesvik er kunde hos Otto Moe Rørvik, og satte nylig sin Ford F-150 Lightning på en skikkelig test – og bilen bestod med glans!

– Forrige helg kjørte jeg Rørvik – Skudeneshavn – Rørvik for å hente campingvogn. Turen gikk via Oslo og over Haukelifjell, blant annet på grunn av værforholdene lenger nord. Jeg opplevde alt fra sommerstemning til høstkulde, med temperaturer fra 0 til 16 grader, forteller Sindre.
Sterk og stabil – selv med tung last
På vei sørover kjørte han med tom bil og fikk et forbruk på 26 kWt/100 km (bilens totalvekt: 3250 kg). På vei nordover – med campingvogn – målte han 45 kWt/100 km med en samlet vogntogvekt på 5500 kg.
– F-150 Lightning er en helt enestående bil å trekke stor tilhenger med. Den er både stødig og sterk – det er knapt merkbart at man har noe hengende bak, sier han.
Gjennomtenkte ladepauser
Til tross for ti ladestopp på vei nordover, trengte han aldri å koble av vognen for å lade – en stor fordel, spesielt med stor campingvogn. Det skal sies at han kjørte før ferietrafikken startet, og hadde god tilgang på ladere.
Sindre brukte også appen «A Better Route Planner», men erfarte at den var noe pessimistisk i planleggingen – selv med korrekt info om vogn og forbruk. Til gjengjeld fungerte den godt for å finne passende ladestasjoner.


Erfaringer og tips fra turen
– Jeg holdt fartsgrensene hele veien, og med vogn maks 80 km/t, både for forbrukets del og for å unngå bøter. Jeg merket tydelig at hastigheten påvirker forbruket mer med vogn enn uten. For eksempel er forbruket lavere i 70 km/t på svingete landevei enn i 80 km/t på motorvei. – Med tom bil er forskjellen mellom 80 og 110 km/t ikke så stor, men med vogn utgjør det mye.
Han har også montert en Leer 100XR hardtop på bilen og mistenker at dette faktisk kan forbedre aerodynamikken med vogn, ved å løfte luftstrømmen høyere opp.
Et siste tips handler om cruise control:
– Cruise control med henger fungerer dårlig på ujevn landevei, fordi bilen bremser så mye at påløpsbremsen på vogna slår inn, og det hele blir en ond sirkel med ujevn fart. Man får best flyt med jevn gasspedalbruk.
Konklusjon
– Alt i alt er jeg svært imponert over hvor godt F-150 Lightning fungerer som trekkvogn – også på langtur med vekslende vær og tung last. Dette er en bil som virkelig leverer, avslutter Sindre.